projekty / básne
Späť na literarnyklub.sk
basne sutazSúťaž básne 2024

Básne SK/CZ 2023

Zborník ocenených príspevkov 13. ročníka najväčšej československej básnickej súťaže Básne SK/CZ 2023 prináša šesť poetických cyklov. Z takmer 800 prihlásených príspevkov vybrala porota päť prémií a hlavnú cenu, ktorú tento rok získala česká poetka Ivana Kašpárková. Už tradične predstavuje poetickú sondu: správu o aktuálnych pohyboch, témach, postupoch a tendenciách, ktorými nová slovenská a česká poézia práve začína žiť. 

 

Porota v zložení Eva Luka (poetka a japanologička), Anna Štičková (poetka a kultúrna manažérka), Juliana Sokolová (poetka a filozofka) a Jan Škrob (básnik a prekladateľ) sa rozhodla udeliť hlavnú cenu a päť prémií:

Hlavná cena:

Pozice rukou – Ivana Kašpárková

Prémie:

rok růží – rún korstmos

Beaufortova stupnica sily vetra – Jana Micenková

kapesní atlas rostlin – Lucie Kubalíková

Tichá místa – Erubescit

Drôtovanie pre začiatočníčky – M. H. Berk

 

Pozice rukou

***

Na balet myslím vždy

v počátečním období měsíčního cyklu.

Zabydluji se v denních záznamech.

Stavím si z nich pokoj mysli,

v němž poslouchám dialog svých rukou.

Když mlčí o vrozených dispozicích,

dělám, že neslyším.

 

***

Stěny kuchyně se ohýbají

pod náporem příbuzenstva,

jejich tětiva spojuje dětství se stářím,

praská jako svíce na dortu.

Sfoukávám je počtrnácté v životě

a přeji si pravidla a omezení

bez pravidel a omezení,

pravidelný přísun mezních situací

a pevnou vůli vyloučenou ze slabin,

v nichž průsečnice protíná

to tehdejší já

s dnešním –

aby číslo čtrnáct

znamenalo víc než

dávno překročenou hranici.

 

Partnermi projektu sú Fond na podporu umenia a Nadácia mesta Bratislava.

Básne SK/CZ 2022

O výsledkoch 12. ročníka československej literárnej súťaže Básne SK/CZ 2022 rozhodovala porota v zložení: Nóra Ružičková, Eva Urbanová, Roman Polách a Jan Zikmund. Porota udelila hlavnú cenu, honorovanú sumou 500 euro, a deväť rovnocenných prémií po 100 euro.

"Proč bychom měli psát básně a číst je v této chvíli, kdy opět a zase dost patrně jedno staré neodvratně umírá, kdy je nekonečný člověk neustále oněma rozkládajícíma se neviditelnýma rukama starého světa, jež jej vybudovaly, zužován? Naopak — právě teď, právě teď musíme vidět ten svět všema očima, musíme slyšet jeho jednotlivé zvuky a musíme užívat té svobody, kterou tady ještě — na rozdíl od mnohých na světě na rozdíl od mnohých na světě — máme. Tohle všechno jsem viděl u takřka pěti set lidí, kteří poslali estetizovaný pohled toho, jak vidí svět. Jasně — ne všichni ten svět viděli svýma očima, ne každý umí své vidění světa vymanit z prvopočátečních forem zprostředkovaných básnicky chudým školstvím, ne všichni v sobě ještě objevili ten moment, kdy cosi praskne a pak není návratu zpět, to zelí imaginace pak v nás nekonečně kvasí, jak psal Karel Šebek." - Roman Polách

Laureát

Ondřej Novotný – Rok dobrých jablek

Finalisti

Stanislav Baluch – Systémy kontroly a iné

Peter Hoferica – Maskulínny denník

Lukáš Horák – Dokumenty REVISITED

Alžběta Johanka Petrová – Rodiště

Ivana Kašpárková – Na každý pád

Štěpán Klinkovský – Kam se v domě ztrácí bordel?

Dominik Melichar – Moře améb

Stanislav Olejár – ruky v povetrí

Katarína Poliačiková – Z brucha

 

Partnermi 12. ročníka súťaže boli Literárne informačné centrum a LITA, autorská spoločnosť.

Básne SK/CZ 2021

O výsledkoch 11. ročníka československej literárnej súťaže Básne SK/CZ 2021 rozhodovala porota v zložení: slovenská literárna teoretička a prekladateľka Ivana Hostová, česká prekladateľka Sylva Ficová, slovenská poetka a publicistka Dominika Moravčíková a český básnik a kritik Tomáš Gabriel. Porota udelila hlavnú cenu, honorovanú sumou 500 euro, a deväť rovnocenných prémií po 100 euro.

O kvalitách víťazného básnického cyklu Mareka Mikuláša sa porotca Tomáš Gabriel vyjadril nasledovne: “Reflexe maskulinity, která může být toxickou i pro muže samotného. Básně je možné číst jako vyjádření krajní frustrace ze stavu světa skrze antinatalizmus, odmítnutí pokračování bytí. Stavem světa se přitom může myslet ledacos, od nutnosti realizovat svůj život v rámci partnerství, rodiny, společnosti, po nemožnost uniknout kultuře konzumu.”

Laureát:

  • Marek Mikuláš - Muzikál žuvačiek a ružového postkapitalizmu (úryvok) 

 

Finalisti:

  • Marta Bílková - Zamlčené skutečnosti 
  • Oľga Gluštíková - Rod / lišajník / monokultúra 
  • Klára Krásenská - Mytologie lesa 
  • Jakub Lenčéš - básne robábu
  • Filip Németh - z nového herbára
  • Anna Chesil Řezníčková - megaslimák
  • Renata Štěpařová - Ani ryba, ani ryba 
  • Tomáš Vaněk - 6 řečí k zlatému teleti 
  • Andrea Vatulíková - IT’S OK, PLUTO 

Básne SK/CZ 2020

Porota jubilejného 10. ročníka najväčšej československej básnickej súťaže vyberala z viac než 500 prihlásených príspevkov. Zloženie finálovej desiatky, ako aj meno laureátky, vyhlásil 9. októbra v Bratislave na medzinárodnom literárnom festivale Novotvar predseda tohtoročnej poroty, básnik a prekladateľ Jan Škrob.

Okrem Jana Škroba o finalistoch a finalistkách rozhodovali slovenská poetka a publicistka Veronika Dianišková, česká kritička a literárna teoretička Eva Klíčová a slovenský kritik a básnik Derek Rebro. Na laureátke sa porota zhodla jednohlasne. Samotné hodnotenie prebieha anonymne, porota mala príspevky k dispozícii iba pod číselnými kódmi; mená, ktoré k nim patria, sa dozvedela až pri otváraní obálok priamo na vyhlásení.

"Z výsledků mám radost. Jednak jsem přesvědčený, že máme co do činění s opravdu kvalitní poezií různých typů a žánrů, jednak mě těší mix, který vzniká jistě i díky anonymitě soutěže: vedle známých jmen jako je mimo jiné vítězka Irena Šťastná nebo Martin Poch se objevují jména aspoň pro mě úplně nová a také autoři a autorky, kteří si na československé literární scéně postupně hledají svoje místo. Rozhodující není renomé a prestiž autora nebo autorky, ale na prvním místě imaginace a schopnost vypořádat se s vlastně dost nelehkým úkolem dát dohromady zajímavý cyklus básní, který bude mít samostatně a vytržený z jakéhokoli kontextu básnickou sílu.” hovorí o výslednom zozname mien predseda poroty Jan Škrob.

Tohtoročná laureátka Irena Šťastná je pritom na českej literárnej scéne dobre známym a etablovaným menom. Vydala napríklad zbierky Živorodky (2013), Žvýkání jader (2016), Sen o třetí plíci (2018) a iné, v minulosti bola nominovaná na cenu Magnesia Litera či Drážďanskú cenu lyriky.

Oproti predchádzajúcim ročníkom súťaže nastala v pravidlách 10. ročníka výrazná zmena - v súťaži už nie sú udelované prvé tri miesta a sedem prémií, porota miesto toho zostavuje rovnocennú desiatku, z ktorej jeden autor alebo jedna autorka následne získa hlavnú cenu, honorovanú cenou 500 euro.

“K zmene sme sa rozhodli pristúpiť po opakovanej skúsenosti z minulých rokov - pravidelne sa ukazovalo, že je desiatka mien v zborníku kvalitatívne absolútne vyrovnaná, porota sa neraz mala na konkrétnom poradí problém zhodnúť a odstupňovanie teda bolo skôr symbolické než že by odrážalo kvalitatívne rozdiely v textoch. Hodnotenie takej subjektívnej disciplíny, akou je poézia, je napokon problematické už vo svojej podstate. V 10. ročníku sme sa teda rozhodli súťaž ponímať skôr ako prezentáciu reprezentatívnej desiatky toho najkvalitnejšieho, čo v slovenskej a českej poézii za posledný rok vzniklo,” uvádza koordinátor súťaže Michal Tallo.

Všetky príspevky sú publikované v reprezentatívnom predajnom zborníku. Autorom jeho grafickej koncepcie je tentoraz grafický dizajnér Michal Rydval, ktorý bol za svoju prácu pred rokom nominovaný na prestížne ocenenie Czech Grand Design.

FINÁLOVÁ DESIATKA LITERÁRNEJ SÚŤAŽE BÁSNE SK/CZ 2020

Laureátka:

  • Irena Šťastná - Kontaminanty 


Finalisti:

  • Maroš Bafia - Prichádzajúci chlapec 
  • Veronika Dvorská - potomci včel ze střech prosklených domů
  • Emma Kausc - naše životy už nám nepřipadají jako příběhy
  • Honza Kistanov - PERESTROJKA
  • Daniela Kováčiková - Miesto zavesené do vzduchu I. - VIII.
  • Alžběta Michalová - matka keporkak
  • Michael Papcun - Otvorený svet
  • Martin Poch - Poltergeist
  • Marek Torčík - de-subjekt

Básne SK/CZ 2019

Občianske združenie literarnyklub.sk a české vydavateľstvo Fra vyhlásili 13.júla 2019 deviaty ročník literárnej súťaže Básne SK/CZ, ktorého sa môžu zúčastniť autori a autorky s českými a slovenskými príspevkami.

11. októbra 2019 boli na literárnom festivale Novotvar, v Pistoriho paláci na Štefánikovej ulici v Bratislave, vyhlásené výsledky 9. ročníka medzinárodnej literárnej súťaže Básne SK/CZ 2019. Do tohtoročnej súťaže sa prihlásilo až 649 autorov a autoriek s básňami v slovenskom či českom jazyku. Hodnotenie príspevkov prebiehalo anonymne.

Tohtoročná medzinárodná porota v zložení Zofia Bałdyga (predsedníčka), Marie Iljašenko, Németh Zoltán a Zvonko Taneski sa rozhodla udeliť 1. miesto, honorované sumou 500 eur, 2. miesto (300 eur), 3. miesto (200 eur) a sedem prémií po 100 eur nasledovne:

1. miesto: Dominika Moravčíková - Southern border a iné básne
2. miesto: Peter Hoferica - Sampling (Duchoň XXX Filip)
3. miesto: Johanna Hlasná ( pseudonym) - Z miest, čo nás v lete opúšťajú

Prémie:
Dušan Šutarík - Mikrospánok
Filip Németh - Apokryfy & Apokalypsy
Elena Pecenová - Hovořit jazykem kůže z pohledu těla
Jorik Chovan - bez názvu
Barbara Vojtašáková - Základná mapa SR 1 : 10 000
Martin Švarc - NTE
Lukáš Rymeš - Soukromá Hirošima

Slovami predsedníčky poroty Zofie Bałdygy: 

“Tento rok bol veľmi vysoký počet prihlásených príspevkov ako z Česka, tak aj zo Slovenska. Napriek tomu oceňujeme vysokú úroveň príspevkov a aj ich rôznorodosť. Podarilo sa nám oceniť básne, ktoré reprezentujú rôzne lyrické prúdy na súčasnej scéne. V súťažných príspevkoch sa vyskytla osobná a telesná lyrika, konceptuálne básne ale aj napríklad angažovanejší cyklus. Myslím si, že sa nám podarilo nielen vybrať to najlepšie, ale aj odpojiť sa od osobného vkusu a predstaviť pestrý výber talentovaných mien. Sme príjemne prekvapení, že oproti minulému roku sa medzi výhercami neobjavil žiaden známy autor s vydanou zbierkou. To nám potvrdzuje, že nevyhráva meno ale text. Pri texte Dominiky Moravčíkovej oceňujeme koncepciu celého cyklu a aj to, ako sa lyrický subjekt postupne zmenil z osobného ,,Ja" na celú planétu. Dá sa hovoriť takmer až o ekopoézií. Taktiež musíme upozorniť na to, ako autorka v pomerne krátkom cykle zvládla rôzne lyrické stratégie a postupy. Je zjavné, že autorka je skvelá literárna pozorovateľka sveta a dokáže sa pozerať na svet nielen svojimi očami, ale aj očami iných bytostí.”

Básne SK/CZ 2018

Občianske združenie literarnyklub.sk a české vydavateľstvo Fra vyhlásili 1.júla 2018 ôsmy ročník literárnej súťaže Básne SK/CZ, ktorého sa mohli zúčastniť autori a autorky s českými a slovenskými príspevkami.

Dňa 20. októbra 2018 boli na festivale súčasnej literatúry v Košiciach - LiKE 2018 vyhlásené výsledky súťaže Básne SK/CZ 2018. Do súťaže sa tento rok prihlásilo 480 autorov a autoriek zo Slovenska a Česka; hodnotenie ich príspevkov prebiehalo anonymne.

Porota v zložení Jitka N. Srbová (predsedníčka), Mila Haugová, Eva Tomkuliaková a Adam Borzič sa rozhodla udeliť 1. miesto, dve 2. miesta ex aequo, jedno 3. miesto a sedem prémií nasledovne:

1. IHLAN – Michal Baláž 
2. ZLATÝ REVOLUČNÍ ZPĚV – Olga Stehlíková 
2. STATUS QUO ANTE BELLUM – Emma Kausc 
3. NÁRODNÍ VARTA – Jan Škrob 

Prémie:
B., MODRÝ VLK – Marek Torčík 
ŽIVOT A INÉ ZÁVISLOSTI - Lucia Huňadyová 
SOUKROMÝ VÝKLAD PRAVIDEL HRY GO - Ondřej Škrabal 
PREMENLIVÉ - Filip Németh 
ŠAMPANSKÉ NIKDY NIKOHO NEZABILO - Marcel Lacko 
NOČNÝ KLUB - Andrej Bublák 
AUTOMATIZÁCIA - Barbara Vojtašáková 

Slovami predsedníčky poroty Jitky N. Srbovej: 

“Výsledky letošní soutěže jsou pro mne osobně dobrou zprávou v tom smyslu, že jsme měli možnost číst sebevědomé zástupce velmi odlišných poetik. Nelze určit jeden dominující proud. Své kvalitní reprezentanty si našla poezie civilní, konceptuální, experimentální, imaginativní, četli jsme básně v tom nejlepším smyslu angažované, milostnou a přírodní lyriku i různé kombinace výše zmíněného. Aniž jsme se o tom v porotě domlouvali předem, ve shodě jsme hledali to nejlepší napříč kategoriemi, neměli jsme potřebu jeden směr vyzdvihnout na úkor ostatních. Šlo nám o pouze o sílu výrazu a osobitost básnického vidění. Výsledek, jak věřím, naši nezatíženost dokládá.”

Všetky ocenené práce vyšli v reprezentatívnom zborníku, ktorý bol uvedený 1. decembra 2018 na festivale Autoriáda v Bratislave.

Súťaž podporil z verejných zdrojov hlavný partner Fond na podporu umenia.

Básne SK/CZ 2017

Občianske združenie literarnyklub.sk, Psí­ ví­no - časopis pro současnou poezii a vydavateľstvo Fra vyhlásili 1. júla 2017 siedmy ročník literárnej súťaže Básne SK/CZ, ktorého sa prvýkrát mohli zúčastniť aj autori / -ky s českými príspevkami. Súťaž bola anonymná a účastníci mohli prihlásiť minimálne tri a maximálne dvanásť prí­spevkov. Tie hodnotila porota v zložení Michal Habaj - predseda, Peter Milčák a Jakub Řehák.

Tento rok bolo prihlásených rekordných 624 prí­spevkov. Výsledky súťaže vyhlásil 28. októbra v rámci festivalu Versus v Banskej Bystrici predseda poroty Michal Habaj. Prvá cena bola honorovaná sumou 500 eur, dve druhé ceny sumou 250 eur a sedem prémií­ sumou 100 eur. 

Záznam z vyhlásenia výsledkov si môžete pozrieť tu: Vyhlásenie výsledkov súťaže Básne SK/CZ 2017

Ocenení autori a autorky:

1. miesto:
Simony Racková - Noční převádění mláďat 

2. miesto:
Marián Milčák - Wignerov priateľ
Petr Mezihorák - Přiblížení

Prémie:
Marek Grajciar - Rozplynutie
Pavel Jonák - Ztráty paměti
Matěj Lipavský - Banánovky
Martin Melicherčík - Mŕtva kaviareň
Jakub Pecháček - Nulové světlo
Jan Těsnohlídek - Nové básně
Martin Vlado - cheppott schramot

Všetky ocenené práce vyšli v reprezentatívnom zborníku, ktorý bol slávnostne uvedený 1. decembra 2017 na festivale Novotvar v Bratislave a 5. decembra 2017 v Prahe v Café FRA.